söndag 1 april 2012

Istanbul

I morse sammanstrålade min syster och jag i Istanbul. Förra årets resa till La Gomera blev så trevlig att vi blev sugna på en ny semestervecka tillsammans. Nu började vi dagen med att leta oss fram till hotellet. Det är lätt och smidigt att ta sig från flygplatsen med tunnelbana in till stan och fortsätta med spårvagn. Sen, när det kommer till gåendet, är det lite värre trots karta, för alla gator svänger lite hipp som happ och så hamnar man vid vattnet gång på gång fast vi hade kompassriktningen åt andra hållet i huvudet.

När vi installerat oss tog vi en ny orienteringsrunda och började med att följa stranden från Sultanahmet Camii (Den blå moskén) mot nordost till Galatabron. Bland stenskravlet  stod folk och fiskade. Här och där små "inmutningar" med vindskydd som på bilden ovan, där en man stod och klöv ved.

Här är gott om katter, alla hittills... trygga och välmående. Vid stranden lär det vankas fiskrens då och då och goda gömslen finns bland stenarna.

På andra sidan ser vi den asiatiska delen av staden.

Vårvindarna blåser friska och det är inte särskilt varmt.

Här har vi hamnat vid "Nya moskén", Yeni Valide Camii. Så värst ny är den inte... den började byggas 1597. Det finns fler än tusen moskéer i Istanbul.

Gott om duvor var det.

Just då ropade böneutroparen att det var dags att be, så vi tog av oss skorna, knöt våra sjalar om huvudet och klev på. Här satt vi länge på den mjuka mattan, framme vid skranket som utgjorde gräns för turister och såg på alla de troende som knäböjde framför oss. Mycket generöst att släppa in oss så långt i detta fungerande heliga rum tycker jag.

Här tävlar grannarna om vem som målar sitt hus finast.

En mur vi gick förbi gjorde mig sugen på att släppa loss och "tok-mosaika" när jag kommer hem!

Nästan hemma vid hotellet igen. Vad jag förstår nu, så här när jag tittar på kartan, så borde det vara baksidan på "Hagia Sohpia",  Ayasofya. Den får vi återkomma till en annan dag, men i morgon tar vi tricken till andra sidan Gyllene hornet för att traska och utforska.