onsdag 25 april 2012

Det spirar

Idag har jag sått två sorters luktärter. Det var en sort vars frön inte svällt. Dem krafsade jag lite på med kniven och låter bada ett dygn till.

Squashen och Basilikan har redan visat sig. Tror jag sådde dem i söndags.

I pytteväxthusen har jag sått persilja. Annars har jag sått i vad jag haft till hands av juiceförpackningar och liknande.

På trädgårdsmässan köpte jag nån sorts kinesisk Pion. Jag tror den ska bli ljusgul. Den fick komma ut och sola sig idag, när det var så fint väder. Hoppas jag kommer ihåg att ta in den innan kvällen.

De andra köpeplantorna gonar sig på fönsterbrädan. Det är Citronverbena, nån sorts Peppar och Rosmarin.

4 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Det är härliga tider nu. Pionen verkar spännande....
Persiljan har kommit upp här i krukor, men tycker inte riktigt om sig. Har lagt ut den i växthuset så får vi väl se vad som händer...

Lycka till med odlandet!

Karin

Karin på FOX sa...

Pettas, Pionen... jag har aldrig riktigt intresserat mig för blommor, det brukar vara makens arbetsområde. Jag har hållit mig till sånt som går att äta... men i år blev jag lite sugen på blomvärlden.
Persilja tar ju tid på sig. Jag är nog lite sent ute.

Mian sa...

Spännande med pionen! Kommer den att blomma redan i sommar?
Luktärtor har jag inte sått ännu, har faktiskt aldrig förkultiverat dem utan brukar så direkt ute (efter blötläggning) men då blommar de ganska sent. Kanske borde pilla ned en omgång inomhus nu så får de liiite försprång kanske.

Karin på FOX sa...

Mian, Pionen har fått en pytteliten knopp. Den är av en sort som inte klarar vintern, så jag måste komma ihåg att ta in den till hösten.