torsdag 14 mars 2013

Dag full av intryck

I dag har vi haft tre intressanta möten på La Trobe University. Plötsligt har jag kastats in i tankegångar jag hade när jag jobbade på dagcenter för personer med utvecklingsstörning på 70 och 80-talet. Vi har träffat personer som arbetar med forskning och utvärdering av verksamheter för personer med intellektuella handikapp.
Vi besökte också en verksamhet som kallas Life Skills, som har sin bas på universitetets campus. Den ska fungera som en brygga mellan skola och yrkesliv för personer som gått ut särskolans gymnasium och behöver extra träning i självständighet och yrkesfärdigheter för att ha större chans att hitta ett arbete i samhället i stället för att hamna i skyddad verkstad eller dagcenter. På universitetsområdet driver de till exempel ett cafe´ som serverar vegetarisk mat, odling av grönsaker och en biltvätt.

Magnus Tiderman, som satt ihop vårt program av studiebesök, jobbar som gästprofessor här en period. Annars jobbar han på högskolan i Halmstad.
La Trobe är ett stort universitet med stor bredd av fakulteter som pedagogik, hälsovetenskap, humanistisk fakultet, social vetenskap, ekonomi och juridik. Man är också stora på biomedicin.

Magnus berättade att La Trobe University är ett av de mer radikala universiteten i Australien, med samhällsutveckling och som målsättning. Statyn som står på huvudet, herr La Trobe själv, var delstaten Victorias förste guvernör. Att han just står på huvudet har något att göra med att han var en nyskapande person som ställde saker på ända om jag uppfattade det rätt.



Bildmaterialet i dagens inlägg är inte särskilt relevant. Livliga diskussioner och många intryck tog över idag. Efter alla möten strosade vi några timmar utefter spårvagnslinje 86. Här är staden vidsträckt med låg bebyggelse. Fasader liknande dem man ser i västernfilmer. Fint och märkligt. Nu märker jag att jag inte gjort i ordning en enda bild som illustrerar detta. Kanske är det hundabstinensen som fick mig att välja dessa bilder.


I de här kvarteren finns gott om antikvitetsaffärer som vi dreglade i utan att handla.




Jämte den här Volvon vilade vi våra trötta fötter någon halvtimma, medan vi njöt av en underbar färskpressad juice. Vad vill ni ha i? Allt, svarade vi. Ja, det blev selleri, ingefära, citron, melon, gurka, rödbeta, morötter, ananas, vindruvor, apelsin, jordgubbar och säkert något annat jag glömt. Gott blev det i alla fall.


Gatukonst jag gillade. Har sett mycket från spårvagnsfönstret. Kanske hittar jag tillbaka någon dag.


Sedan träffade vi våra vänner igen och åt en god middag. Jag beställde "flathead fish tail". Det är en lokal plattfisksort. Mmmmm.


3 kommentarer:

reneesfotoblogg sa...

I sanning fullspäckat program men intressant förefaller det. Härliga bilder!

Cilla sa...

Vad roligt att följa med er på resan Karin! Jag var i Melbourne under några dagar hösten 2003 så jag känner igen mig lite i dina bilder. Läste att ni fick rödbetor i juicen och mindes att jag aldrig ätit så mycket rödbetor som i Australien! Fick det till ALLT :)

Unknown sa...

Spännande studiebesök!! Och vilken fin gatukonst!!! Längtar efter att läsa och se mer av er resa!!!
Kram