söndag 29 juli 2012

Förkläde

 Ja, så här ser vi ut i våra förkläden, några av oss som jobbar i cafeet på Risten-Lakvik Museijärnväg. Den här bilden är från förra helgen.

När jag är ledig därifrån får jag själv agera förkläde. Frieriet fortsätter med oförminskad kraft.


Natt och dag väntar Knutte troget utanför huset.  När Kerstin, Ylle och jag går våra långa
morgonpromenader hänger han såklart med. Vissa bitar går vi utmed stora landsvägen. Därför tar vi med ett extra koppel till Knutte. Det vore ju förfärligt om han skulle bli överkörd. I början var han svårfångad. Han glider undan som en streetsmart strykarhund, men nu låter han sig truligt motvilligt bli kopplad den biten. Han har ju märkt att vi släpper honom så fort vi kommer av vägen igen.



 I hästhagen har det blivit tillökning. Ett litet stoföl och ett hingstföl. Jag tror vi får göra ett besök hos veterinären om en vecka, för att kolla om Ylle behöver en P-spruta.

3 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Härlig bild på er alla som har förkläde!
Har ni många gäster som kommer dit?
Ett ställe som jag gärna skulle besöka, så hoppas caféet finns många år ännu. Vill så gärna göra en caféresa i Sveriges avlånga land

Karin på Pettas

em sa...

Jag gillar förkläden - har massvis liggande, som jag sällan använder.
Kan du inte trycka, eller måla, ett tåg på era förkläden? Ett lok på bröstet och ett långt tåg nedtill!
Margaretha

Karin på FOX sa...

Pettas,
Vi har fem tågturer per dag under sommarhelgerna. Många turer har varit fullsatta även om det regnat, så vi har haft fullt upp med att servera alla gäster. Dessutom kommer det även gäster som bara fikar. Det är ju inte så gott om såna begivenheter här på landsbygden. Jag har ingen direkt koll på antal, men med tanke på att vi är amatörer och nybörjare på sån här verksamhet har det gått över förväntan.
Det vore jättekul att få besök av dig! Men jag gissar att er högsäsong sammanfaller med tågsäsongen. Vi skulle ha nytta av råd från en värdshusvärd:)

Margaretha, Förkläden är otroligt praktiska. För oss är det ett enkelt sätt att få till något slags enhetligt utseende. Och så ser det rent och prydligt ut. De tvättas efter varje tågdag.
Tack för tipset om tryck. Jag ska höra med "chefen". Något att tänka på inför nästa säsong.