torsdag 3 juni 2010

Rachel Corrie

Just nu stävar det irländska fartyget ”Rachel Corrie” från Freedom Flotilla vidare mot Gaza. Hon var det första fartyget att lägga ut från sin hamn på Irland, men fick tekniska problem och hann aldrig i kapp de andra i flottan. Hon beräknas nå Gaza inom de närmaste dygnen. Båten är döpt efter en modig amerikansk ung kvinna som kämpade för mänskliga rättigheter.

16 mars 2003 dödades Rachel Corrie av en bulldozer. Hon skyddade med sin kropp ett hem i Gaza när hus skovlades ned för att ge plats för murbygget. Hon blev 23 år.



Med de oerhörda övergreppen på Ship to Gaza i färskt minne känner jag stor oro för vad som kan hända skeppet som kom för sent till konvojen. Visa ert stöd och skriv på den här listan för att skydda skeppet Rachel Corrie.

2 kommentarer:

Christina sa...

Jag tycker de är modiga, det ger tröst och hopp att det finns såna människor som de som nu befinner sig ombord på Rachel Corrie, bl a Mairead Maguire som har fått Nobels fredspris. Heder åt dem.

Marianne sa...

Jag funderar på att anmäla mig till nästa flotta. Fast jag skulle helst vilja vara på ett skepp med bara kvinnor, en hel flotta av bara kvinnor. Allt övervåld skulle bli så ännu tydligare då.

Det som hände Rachel Corrie var så fruktansvärt så det knappt går att föreställa sig. Israeliska soldater har ju mördat FN-personal i kallt blod också.