lördag 12 juni 2010

Grattis alla Växjöbor

Jag fick just veta att ICA Supermarket Cityhallen i Växjö börjat en bojkott av Israeliska varor.
En stor eloge till butikens vd John Curovac.
Ända sedan 70-talet har jag varit trogen Konsumkund. Men en rätt störig och tjatig kund som alltid tjafsar om de glömt skylta med ursprungsland på grönsakerna eller skyltat fel, som alltför ofta händer. Jag brukar också fråga mina medkunder som står och letar mogna avocado om de har sett att de kommer från Israel, som man inte bör handla från. Ibland får jag ett surt svar, men ofta är folk positiva och väljer att avstå.
Jag är väldigt besviken på Coop att de väljer att inte ta ställning. Under Sydafrika-bojkotten var kooperationen mer medveten. Då tog flera konsumentföreningar ställning på egen hand. Nu verkar allt vara toppstyrt och en enskild förening kan inte ta ett eget beslut om bojkott.
Om min lokala ICA-handlare skulle följa Växjös exempel skulle jag genast bryta min nostalgiska konsumtrohet.

4 kommentarer:

Marianne sa...

En eloge till Växjö. Jag har bytt från Cola till Pepsi, fast det inte är lika gott. Har hört att israeliska intressen äger stora delar av Cola.

Karin på FOX sa...

Marianne: I vår familj har vi försökt undvika Coca Cola i många år, bara för att det är multinationellt. Det är inte helt enkelt i en barnfamilj, för det finns numera inte mycket till alternativ i affärerna om man vill ha läsk. Och coops ekologiska läsk tar sin frukt från Israel, vilket jag tycker är skandal.
Själv dricker jag vatten med några droppar vinäger i - det är godast!

Kesu sa...

Du har väl hört den där klassikern som Aftonbladet gjorde under Sydafrikabojkotten? Du vet Vi 5 längst bak i tdiningen, där allmänhetetn ska svara på en ja- eller nej-fråga. (Jag har själv gjort ett antal när jag vikarierade på Bladet.)

På frågan "Bojkottar du livsmedel från Sydafrika?" svarade en gubbe i 60-70-årsålderna: "Nej, det är min fru som handlar." ;)

Karin på FOX sa...

Kesu: Den var bra! Nu börjar det bli lite aktivitet som på 70-talet. På torsdag är det flygbladsutdelning utanför affärerna i Skärholmen. Tyvärr jobbar jag då.
Jag minns en aktion när ISAK-folket gick in och plockade korgarna fulla med sydafrikanska varor. När de kom till kassan och radade upp sina varor läste de liksom förvånat på ursprungsmärkningen och sa: Oj då de här kommer från Sydafrika, det vill jag inte ha. Det blev kö och kaos.