tisdag 25 januari 2011

Tandtroll


Idag har jag varit hos tandläkaren. Det är ju inget man längtar efter precis. För ett och ett halvt år sedan tappade jag en plomb. Jag minns när det var, eftersom jag var i Göteborg för bokmässan. På spårvagnen på väg till Opals förlagsfest på Ostindienfararen Göteborg knäppte det till och plomben lossnade. Jag tänkte nog gå och fixa tanden när jag kom hem igen, men sen kom annat emellan och så har tiden gått. Det var med stor vånda jag idag satte mig i tandläkarstolen. Men jag hade inte behövt oroa mig. Tanden blev lagad snabbt och smärtfritt och inga andra hål hade jag. Hurra!

Bilden då... Jo, när jag var barn hade min mamma satt upp ett foto på en balinesisk dansmask i köksskåpet där hon förvarade sitt godis. För det mesta var det bara ett paket TOY, men ack så eftertraktat för en godissugen unge. Hon förklarade att det var ett tandtroll på bilden. Karius och Baktus är menlösa figurer i jämförelse med det här trollet. Jag vågade knappt glänta på dörren.

3 kommentarer:

Mira sa...

Karius och Baktus kan slänga sig i väggen! Blotta tanken på att ha en sådan här härjande mellan bissingarna skulle avskräcka även mig. Ett balinesiskt tandmasktroll.

Maya sa...

hehe inte konstigt att jag har fått äta så mycket godis i mina dar :) varannan generation :) å inte har jag haft några hål heller så tandtrollen har varit snälla för min del!

Karin på FOX sa...

Mira, Jag vet inte om det är en metod att rekommendera. Kan fortfarande minnas den där skräcken. Som du ser av Mayas kommentar, förde jag den inte vidare till mina barn.

Maya, Men nu för tiden äter du ju hälsosamt:)