lördag 25 september 2010

Vingtomten

Skaffaren efterlyste något från Esters tid på Saab i sin kommentar till min Linköpingspromenad. Jag hittade en Vingtomten från 1949 bland sakerna i huset. Det var en tidning i Blandar-format som några SAABare gjorde till varje jul. Ester och de andra från tecknaravdelningen stod för tecknandet, men även lustigkurrar från andra avdelningar var med. Också min pappa bidrog med ett antal karikatyrer. Tyvärr finns inte många signaturer, men en del teckningar kan jag härleda till upphovsmännen med hjälp av tecknarstilen.


Här har Ester varit framme. Hon har använt sig själv som modell.


Så här skildras ritkontoret. Smått rasistiskt i våra ögon, men på den tiden var det nog bara oskyldigt kul.


Tidsandan med tidsstudiemän och rationella lösningar kommer fram i följande bildsvit. Här känner jag igen Esters stil i rubriken. Men kanske har Tårtan gjort teckningarna...?







En fin serie utan ord om en arbetsdag för en tjänsteman på SAAB i Linköping:

Jag gissar att de hade väldigt kul när de knåpade ihop tidningen. Läsarna fnissade säkert också till de många porträtten av arbetskamrater.



Även SAAB i Trollhättan får vara med på ett hörn.


Testkörning i Halleberg:



Konstföreningen på SAAB var livaktig. Mina föräldrar vann många mer eller mindre fina konstverk vid det årliga konstlotteriet.


Kommentar till "den moderna konsten"


Ännu en blandarlik teckning. Den döda geten kommer igen här och var genom hela tidningen.


Jag går bet på den här rebusen. Någon annan som kan?

Geten igen. Jag har säkert hört om varför den finns med, men det har jag glömt. Tyvärr finns nog ingen kvar att fråga. Jag måste tyckt den var speciell, för när jag stickade min första tröja nån gång under gymnasietiden, stickade jag in den på bröstet. En av mina lärare kommenterade att tröjan var fin, men va' synd att geten hamnade uppochner! Jag svarade sårat: Ser du inte att den är död?


Här skojar man lite om direktören. Vid den tiden Ragnar Wahrgren. Notisen i hörnet kommer från tidningen Östgöten. "Hans villa på Hejdegatan 3 håller nämligen på att skakas sönder av den otillbörligt stora hastighet varvid bussarna kör förbi villan vid passerandet av korsningen mellan Hejdegatan och Nattstuvugatan."

Här har man hittat en genialisk lösning på problemet.


6 kommentarer:

Unknown sa...

Va kul att det finns sparat! Vill se mer av vad morfar ritat!!! Va fin din bligg har blivit! Ses imorgon!!

Lisette sa...

Masor av humor! Härligt. Du, den där rebusen, jag har löst sidta delen av den "....... budgeten" Får fundera lite till på början ;)
Verkligen kul inlägg. Jag har suttit här och småskrattat hela inlägget igenom.

Karin på FOX sa...

Lisa. Nu när huset är tömt återstår att sortera allt vi sparat. Många av Tårtans skissblock och faktiskt minst ett som din mormor gjort en massa krokier i är kul att titta i. Det lär bli fler blogginlägg med sånt vartefter.

Lisette: Det ska vara en gambler som du som löser den där gåtan! Bra jobbat. Funderar vidare på början... där behövs nån musiker tror jag.

Jessica sa...

Det går ju inte att ringa till kamrern längre för att få svaret på gåtan...

Men hur som helst, vilka kul bilder!! Jag har inte hunnit läsa allt, men är det din pappa som gjort de här skojiga och bra teckningarna?

Karin på FOX sa...

Jessica: Jag vet inte riktigt vilka bilder som Tårta gjort, men jag vet att han var jättebra på karikatyrer. Av de bilder jag visar här är det i så fall bara de med sittindikatorn där jag anar hans stil. De var ett helt gäng tecknare, som inte bara var skickliga på sprängskisser av verktyg och flygplan.

Mira sa...

Underbart! Vilken skatt du har! Död get... Internt skämt?