tisdag 28 september 2010

Malte möter Ängel

Miras Mirakel har idag ett vackert inlägg om vildsvinet och ödlan. Det påminde mig om en bok jag illustrerade för några år sedan. Maria Hellstadius Wibergs "Malte möter Ängel - en majkväll på Millesgården". Jag dök ner i min bildlåda för att leta upp vildsvinsbilden. Hittade den inte... väldigt få bilder från boken finns kvar. Flera har sålts på en utställning och spridits för vinden. Och det här var innan jag börjat skanna mina bilder själv. Men jag hittade en CD med några få av dem, som blivit vykort.

Boken handlar om en liten kille som kommer till Millesgården efter stängningsdags. Ängel hör hans knackning och öppnar, trots att alla skulpturerna har ledigt vid den tiden.

Maria Wiberg Hellstadius arbetade som konstpedagog på muséet och brukade ta hand om barngrupper. Hon vet vad barnen tycker är spännande att se. När vi jobbade med boken gick min yngsta dotter Maya i mellanstadiet. Jag tog med klassen till en av Marias visningar för att få barnkänsla i bilderna. Sen gick jag förstås dit många gånger ensam också, för att teckna och fotografera.

Det här är en bit av omslagsbilden. Jag hade en av våra grannpojkar, Mattias, i huvet som modell till pojken. Han ställde villigt upp på natt bli fotograferad medan han lekte hemma på gården. Sedan fick han en bok för besväret.

Här är ett av vildsvinen. Det är svinet med skalbaggen. Ödlan finns också med i boken, men den bilden hittar jag inte.

Som ni kan se på Miras foto av ödlan har den ofta blivit smekt, så som Malte gör här.


Malte och ängel går på djurjakt runt om på Millesgården. Malte blir orolig att han varit borta för länge. Då går de till Ängels kollega som sitter och kliar ett myggbett vid fontänen, han har nämligen klocka.
Europa och tjuren finns ute i parken också.
Ängel är bussig att flyga hem den trötte Malte och hans cykel.

Boken går fortfarande att köpa på Millesgården, eller från deras webshop. 140 kr kostar den.

8 kommentarer:

Mira sa...

Åh så roligt att se dina fina bilder från Millesgården apropå mitt inlägg om vildsvinet och ödlan. Jag älskar när man kan utbyta tankar och bilder på det här sättet bloggare emellan!

Tack!

Mira sa...

Ser också nu att du har en vacker liten ödla i ditt sidhuvud också! :)

Kesu sa...

Jag blev lika glad jag. Älskar när inspiration flödar över bloggränserna.

Så smart att ta med barnen dit och kolla vad de fäster sig vid. Säkert annat än vad vi vuxna tänker på.

Kan inte riktigt bestämma mig vilken av bilderna som är finast. Får jag välja allihop? Tycker de är helskarpa.

Elisabet. sa...

Kom hit via Miras ödleprat och tittar mig omkring bland alla dina alster .., böckerna du illustrerat och alla dom ljuvliga pennorna (!! så UNDERBAR) .., ååå, vilken GÅVA du har!

Lisette sa...

Sicken tur att du hade sparat på något sätt i alla fall.
Jättefina bilder. Du är så duktig.
Har ni något speciellt förhållande till ödlor du och Chris? Ni får ofta in dem i ert skapande? både när ni målar och jobbar med händerna.

Karin på FOX sa...

Mira: Det här var trevligt! Ditt inlägg kom just när jobbet känns trögt och det är segt att komma igång efter ett långt avbrott. Och så få en kick att rota fram vad jag gjort i ett annat liv... då blir allt plötsligt lätt och kul igen.

Kesu, Elisabet och Lisette: Tack för gulliga tillrop!

Ödlan hamnade på sidhuvudet mest för att den var lagom lång. De är väldigt vackra, men annars är det nog grodor jag har ett mer kärleksfullt förhållande till.

Emma R sa...

Vilka magiska bilder ! Man blir sugen på att läsa boken. Sista bilden som föreställer ängeln som flyger hem Malte och hans cykel påminner mig om alla de gånger jag suttit på Lidingötåget sena sommarkvällar på väg hem från jobbet ute på Lidingö. Det stannade ju utanför Millesgården, och utsikten in mot stan var den samma, men från en lägre pungt. Jag tänkte att hit skall jag gå någon dag, men fortfarande har inte det blivit av, men kanske blir besöket av. Dessa bilder gjorde mig ännu mer sugen på ett besök på Millesgården.
Kram Karin!

Mira sa...

:)

Bilden med Ängel som flyger över alla skulpturer med Malte och cykel känner jag så väl igen. Jag måste ha sett den någonstans trots att jag mig veterligen aldrig sett boken... Vykort sa du?