torsdag 1 juli 2010

Krumeluren gillar inte smultron

Kvällspromenad utefter smultronvägen.



Jordgubbar är krumelurens favoritbär, men smultrun tyckte han var mysko.

Vad kan detta vara för en humla? Någon som vet?


En kompis till Maya ringde och sa att de var på väg till Summer Jam i Köln och hade en plats ledig i bilen. Det blev ett letande i vrårna på torpet efter sovsäck och annat hon behövde för några dagars tältande. Vi hittade en gammal ryggsäck med musbo i. Jag tvättade ren den med klorin. Till kvällen for hon hux flux iväg med sina vänner. Tur att hon skaffat ett nytt EU-leg, eftersom passet ligger hemma.


Fler spännande insekter i farten. Någon slags stekel hade fångat en stor larv. Jag gissar att den lägger sina ägg i den.


Äckligt, tyckte Maya.


Sedan gömde den sin fångst i springorna till vårt medfarna trädäck.

3 kommentarer:

em sa...

Det är en humlebagge.
Jag gillar den - för att förutom den är söt, så sitter den stilla tillräckligt länge för att jag ska hinna fotografera den!
Margaretha

Eva H-höjden sa...

uuuusch!!!!! inte humlan alltså utan den andra...

Karin på FOX sa...

Margareta: Tack. Jag misstänkte nästan att det var en sorts skalbagge, men den såg så ullig ut. Nu har jag googlat på den. Väldigt vacker.

Eva: Jag håller med. Vi såg den sedan gång på gång titta till sin fångst där hon stoppat den. Livet är grymt. Men både larven och stekeln så vackra också.