lördag 23 januari 2010

Framme i Jardim Paulista

Nando har fått en present av en släkting de hälsade på i går. En gigantisk spargris.
I bakgrunden ser vi farfar Fernando.
Evellin i gröna shorts hälsade på hemma i Kungsängen för två år sen. Hon är sig lik, men någon decimeter längre. Hon är hela tiden i farten och syns inte mycket till i huset där vi andra vilar i värmen. Här har vi mer än 30 grader och fläktarna går.
Fernando vattnar blomman Terezinha fick av oss i avskedspresent när vi var här 2005. Den har vuxit till ett träd. Terezinha kommer med picolé de sacinhos, som betyder glass i påse. Dem kan man köpa hos grannen för 50 centavos. (2 kr)
På eftermiddan när solen inte var så stark gick vi en promenad till centrum för att köpa macacheiras till middagen. På vägen gick vi förbi denna läckra farkost, från en tidigare karneval.
Vi mötte en familj som var på väg till banken i sitt fordon.
Den här mannen har säkert en häst eller en åsna hemma.
Överallt träffar Junior folk han känner och som beundrar den förstfödda sonen. Här träffar vi en klasskamrat från gymnasiet, som har en liten skoaffär.
Här är en annan bekant. Han har konstruerat sitt fordon själv. Med ena handen vevar han sig fram och med den andra styr han. Ibland kopplar han på en släpkärra efter. Folk här är väldigt påhittiga och företagsamma. Idag sålde han lotter, annars sjunger han i ett band.
Vi kikade in hos veterinären. Tre små hundvalpar har just blivit vaccinerade. fler patienter i kö utanför.
På hemväg från marknaden vinkade jag åt denne man. Han såg rätt konfunderad ut.
Nando har varit mer eller mindre napplös sen han kom hit. Hans mor hade köpt fel sort när de reste. Efter några otröstliga dagar hittade han på en lösning. Han är ju halvbrasse för tusan.
Terezinha skalar macacheiran vi köpte. Jag har fått flera favoriträtter bara idag. Mums... jag kommer inte att magra på semestern, så mycket är säkert.

6 kommentarer:

Mian sa...

Vad intressant att få följa din resa via bloggen!
Hur länge skall du vara borta?

Emma R sa...

Skönt att du är framme! Det ser härligt ut!

Kraaam!

Karin på FOX sa...

Mian: Roligt att få kommentarer här borta!!!! Jag är här två veckor.

Emma: Det är underbart! Härligt att vara med familjen. Och nu kan jag ju prata lite mer än förra gången.
Nu åker vi till en lånad strandstuga ett par tre dagar, så jag kommer inte att kunna vara på internet på ett tag.
Kraaam!

Lisette sa...

Det låter och ser väldigt fantasieggande ut med dina bilder. Jag avundas dig en hel del. Men unnar dig verkligen den här upplevelsen, i synnerhet som du delar med dig till oss häruppe i Den kalla nord. Ha det så gott. Kramar till dig.

Christina sa...

Wow - är du i Brasilien? Vilka fina och intressanta bilder du har lagt ut.

Vad är en macacheira för något, undrar jag nyfiket?

Hälsa Lisa och Junior och pussa Nando från mig :)

Karin på FOX sa...

Lisette: Jag är så förundrad över hur lätt det är att hålla kontakt med bloggen.... även härbortifrån. Fantastisk uppfinning!

Christina: Maccacheira är detsamma som cassavarot. Osäker på stavningen. Mycket stärkelserik. I Sverige kan man ofta kopa det på tex Coop, men då är den parafinerad. Den är mycket godare färsk.

Kram till er allihop!