torsdag 28 augusti 2014

Vemod

När jag kom tillbaka till Lakvik i söndags hittade jag den här vackra fågeln nedanför ett fönster. Den låg så fridfullt på Erins favoritdyna. Nu är Ylle och jag ensamma på landet. Sensommarvemodet har kommit. Här är tyst. Många av sommarfåglarna har redan flyttat söderut. Men jag har haft flera möten med andra djur som gjort mig glad.

Igår kväll när jag gick till ateljén i mörkret mötte jag grävlingen. Vi stod en stund helt stilla och såg på varandra. Så vände den och slank bort runt knuten. I morse när jag stökade i köket såg jag en skogsmård alldeles utanför fönstret. Den kalasade på nedfallna krikon. Inte visste jag att de äter sånt. När marken var länsad hoppade den vigt upp i trädet och klängde på de veka grenarna för att plocka mer. Kameran låg i bilen. Vissa ögonblick får man spara utan bildstöd.

1 kommentar:

Pysselfarmor sa...

Visst blir man ledsen även när "naturen" har sin "gång".
Ibland tänker jag att det vore fantastiskt om man kunde montera någon kamera ihopkopplad med sina ögon så att man kunde fånga dessa fantastiska ögonblicksbilder som man möter både i naturen och i livet i övrigt.