söndag 3 augusti 2014

Sommarprojekt

 Vad vore en sommar utan något projekt att sätta händerna i. Det är inte alltid de fullföljs och ibland kan de ligga där som dåliga samveten och skräpa några år. Så har det väl varit med syrénbersån som mina döttrar började renovera 2011. Då röjde vi upp den övervuxna platsen och bearbetade marken för stenläggning. Vi hann en bit, men så tog sommaren slut och annat kom emellan. Nu har Maya och Nils byggt klar trappan som vi påbörjade. Det nedersta trappsteget är stenen Maya och jag baxade ur ett dike.

 Nu växer stenläggningen. Först fick de rensa bort djungeln som tagit över sedan sist. Katten Jalmars favoritplats. Nu går han där och klagar över att det bankas och hamras i hans rike.


 Lennarts sommarprojekt är att fixa gången upp till huset och fiska fram grus som sjunkit ner i leran under grästorvor.  De gamla murkna träsyllarna som varit trappgång var rent livsfarliga. De röjdes bort i midsomras av Olle, halvtimmen innan det var dags att åka hem. Nu återanvänder vi sandstensplattorna från mina föräldrars trädgård som trappsteg, ackompanjerade av natursten som vi hittat i ett grustag. Envise och idoge Lennart har sållat fram allt gruset med en gammal lingonplockare. Hans skramlande hörs från morgon till kväll.

 Ett mer lättsamt sommarprojekt är vår bokashi-kompost. Med mycket lite pyssel, växer vår kompost med finfint material. Varannan dag tappar jag ur gödselvatten till tomater och pumpor.

 Jag har fortsatt med lekstugan på Risten Lakviks Järnväg. På lördag blir det taklagsfest. Förhoppningsvis har jag då också fått upp både luckor och dörr. Idag fick jag bygghjälp av Olle och Krumelurens pappa Junior. Själv jobbade jag som bromsare på tåget.

I går började jag med inredningen av den lilla kiosken med hyllplan från det före detta skafferiet i vårt hus.

Inga kommentarer: