onsdag 7 september 2011

Svart trumpetsvamp

Ylle ville gå på tur igen, talade hon om med stor intensitet. Det var sen eftermiddag och solen värmde blekt. När vi passerade hagen vinkade jag åt ett rådjur. Det hördes aldrig några skott från skogen i söndags under bockjakten, så hon verkade inte oroad.


Ylle och jag vek in på en skogsväg jag inte gått på. Red den en gång för förtio år sedan, men då hamnade jag efter ett tag i en risig kärrskog. Nu hade granarna rensats från grenar, så det blivit fina mossklädda salar. Den första svamp jag fann var den här stolta fjällskivlingen. Hittade tre, fyra stycken. Tyvärr var de väldigt maskätna. Nu vet jag vart jag ska återvända nästa år!


Inte en enda guling, men vi hamnade rakt på ett väldigt bestånd svart trumpetsvamp. Och ingen korg hade jag... det var ju en hundtur. Plockade så mycket jag orkade bära i en tunn blå plastkasse. Lämnade kvar två tredjedelar. Här växte också massor av trattisar. Vilken svampsommar!




4 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Det är nog bara till att gratulera till den svarta skatten. Jag hittade några jag också igår men de var redan förvuxna...för sent ute.

Mian sa...

En rejäl skörd! Torkar du trumpetsvamparna eller steker du dem direkt?

olgakatt sa...

Jättekul att plocka svamp men urtrist att rensa. Belöning när man äter den!
Hittade EN fin babykarljohan på en tur i går. Den behövde inte ens rensas, haha.

Oljekritan sa...

googlade på ett namn, på en fotograf jag idag besökte..din blogg dök upp...och jag fann den intressant...dessutom dök även vissa av mina egna mysiga bloggvänner upp...väldigt trevligt det med!!
Fina bilder..och vad roligt att jag hittade dig..//Karina