torsdag 18 november 2010

Huvudet är fullt - av bilderböcker

Ulla Rhedin är en inspirerande och erfaren kursledare.

 Jag har varit på bilderbokskurs i helgen. Det började med ett heldagsseminarium på fredagen. Konstfack, Svenska Tecknare och Nordiska Akvarellmuséet stod bakom. Temat var "Kris i det nordiska bilderbokslandskapet". Föreläsare från Sverige, Norge, Finland och Danmark gav oss mycket att fundera över. Mest färgstark var nog Oscar K, som gav oss en inblick i den danska bilderboksvärlden. Han har tillsammans med illustratören Dorte Karrebaek gjort boken Idiot.

Boken Idiot, var en av de många böcker som sedan analyserades under de två följande kursdagarna. Vi hade fått en gedigen litteraturlista, med uppmaningen att ta med en obligatorisk bok. Antingen Andrejs längtan eller Vägen till Ugri-la-bek.
Vi skulle också ta med en favoritbok och en hopplös ickefavorit. Dessutom ett dussintal böcker från listan. Jag kom förstås generande oförberedd och hade bara med några barndomsfavvisar jag hittat i föräldrarnas hus. Barna Hedenhös och sånt.

Det var trots den mördande trista miljön i Konstfacks lokaler en sprudlande kreativ kurs. De flesta deltagarna var författare eller både författare och illustratör. Jag hade inte träffat någon av dem tidigare.
Ulla Rhedin styrde upp allt med van hand. Hon har hållit åtskilliga liknande kurser tidigare. Det var MYCKET nytt att ta in. Jag antecknade så det skvätte... även om det blev mycket klotter mellan orden som ni ser. Blocket var snart fullklottrat. Nu när jag tittar igenom vad jag skrivit blir jag lite förvirrad. Allt stod så solklart där när jag skrev ner det, men... det är lite som den där drömmen kollegan Malin berättat om. I drömmen hade gåtan om hur vi ska uppnå världsfred blivit löst på ett underbart sätt. Och vilken tur, drömmaren vaknade till och hann skriva ner allt på en lapp på sängkanten. Nästa morgon läste drömmaren förväntansfullt orden på lappen. Där stod "alla ska vara snälla".

9 kommentarer:

Jessica sa...

Jag tycker din anteckningssida är rolig, även om du inte kommer ihåg vad som menas. Minns en kursledare jag hade en gång som verkligen bad oss att INTE anteckna, just för att man så ofta inte kommer ihåg vad man menat och så blir det alldeles bortitok.

Då har du alltså hittat kameran?

Karin på FOX sa...

Japp! Kameran är hittad. I övrigt är det mesta borttappat.

Kesu sa...

Vilken fantastisk kurs, låter det som i alla fall. Om mina antecknnigslappar såg ut som dina skulle jag rama in dom. Bara så du vet ;)

Mira sa...

Ha! Din illustration till animism är helt underbar!

Emma R sa...

Vilken grej. Jag skulle ha uppskattat det med stor sannorlikhet. Kram Emma

bokhyllan sa...

Känner igen det där, allt för väl. Det är svårt att låta bli att anteckna, man vill komma ihåg så mycket som möjligt.
"Alla ska vara snälla" fenomenet är pricken över i. Bra beskrivning.

HELENA TROVAJ (fd Öhman) sa...

Underbart inlägg. Härliga anteckningar och jag gillar verkligen ´barn förstår inte att de inte förstår´

Karin på FOX sa...

Kesu: Det är bra att gå på kurs och sitta på långa möten! Jag som tecknar så lite för hand nuförtiden fick lite nytändning. I går köpte jag två nya skissblock...så nu djävlar.

Mira: Animism:)Hade glömt vad ordet stod för när jag gick kursen. Men själva begreppet, eller en släkting till det, har funnits i mina tankar ett tag. Jag har haft två böcker som följeslagare på sängkanten: "Alla kungens hästar" och "Zander och tiden". Emelie Cajsdotter skriver meditativt medryckande. En blandning av djurens, naturens, kloka människors och schamaners livsvisdom. Om ett system som inte bygger på underordning. Om märkliga samband och att följa sina drömmar.

Emma: Ja du skulle fått massor av nya idéer till dina bokprojekt. Se till att hitta en skrivarkurs vetja!

Ting o Tankar: För mig är det ett sätt att hålla koncentrationen uppe. Andra kanske stickar. Skulle tro att alla skolårs försöka-hålla-mig-vaken-tecknande i marginaler och på kollegieblock haft en viss effekt på mitt yrkesval.

Helena: Hej och välkommen. Tror inte du kommenterat här tidigare?
Vi pratade på kursen om en del svåra ämnen i barnböcker, döden osv. som vuxna är oroliga att närma sig med sina barn. Vuxna kan tro att en bok är alldeles för skrämmande, men ofta tar barnet till sig bara det som det är moget för.

Maya sa...

Dina spontana skisser är dom bästa :) Jag gör likadant, jag brukar försöka rita av den som föreläser och göra anteckningar bredvid då minns jag bättre! Plus att även skriva ner roliga obetydliga saker som felsägningar å sånt. Det är vad mitt dåliga minne behöver :)