tisdag 21 juni 2011

Tågresan till Liuzhou

Så gjorde vi vår längsta tågresa. Drygt trettio timmar från Xían till Liuzhou. Christina har berättat om den. vi delade sovkupé med ett gäng kinesiska pensionärer, som bjöd oss av sin reskost.
Någon slags liten pirog med köttfyllning.
 Vad gör man på en sån lång resa. Shu fick vara vår tolk, så vi kunde prata lite med våra medresenärer. Tittar på landskapet medan det är ljust. Men det är långa timmar. Nu kom min reseponcho till användning.
Inte som plagg utan som tidsfördriv.
Den här bilden tog jag i förmiddags. Ponchon har legat hopskrynklad sen den långa tågresan.
Jag började brodera på den tidigt i våras, som någon kanske sett tidigare på bloggen. Jag hade tänkt att pilla in något från varje plats på resan, men det blev inte tid till så mycket sånt.
 I Louyang broderade jag såklart en liten Buddha från Longmen-grottorna.
På den här tågresan började jag på en buskpion, till minne av Pionfestivalen.
Jag fick aldrig någon användning för ponchon på Kinaresan. Vi hade ju tur med vädret. Men det var ändå värt besväret att släpa med den...





Det är skönt att ha något att göra såna här långa tågresor och det ger något att prata om med sina nyfikna medresenärer. Jag kommer nog att släpa med den på framtida färder också.

3 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Det ligger någonting speciellt i hantverkandet man utför på resor. Det drar folk till sig och många frågor. Själv satt jag ofta och sydde mina harar när jag måste resa med båt till skärgården och det mest intressanta var att det i huvudsak var män som kom fram och frågade, tittade ...kvinnorna höll sig litet på sin kant, men kastade långa ögon.
Det kanske har någonting med det nordiska lynnet i skärgården att göra, vad vet jag. I Kina fungerar man säkert annorlunda. En fantastisk idé för övrigt att brodera någonting på ponchon från varje ställe. Personligt plagg, minst sagt och tjusigt
Karin

Christina sa...

Det var jätteroligt att se vilken uppmärksamhet ditt broderande väckte. Alla var jättenyfikna och det var en sån himla bra kontaktgrej.

Maya sa...

Jättefina broderier! pionen är underbar liksom Buddhan! Kul!!