söndag 6 mars 2011

Broderibryderi


Det blev visst en bloggpaus på ett par veckor. Här avslöjar jag nu vad jag pysslat med.
I en dryg vecka var jag däckad av en ovanligt elak influensa. Den veckan tillbringade jag i soffhörnan tillsammans med boken Yllebroderier, som jag inhandlat på syfestivalen jag bloggade om senast.
Där finns ögongodis som räcker att göra vem som helst broderisugen.

Jag hade också handlat vadmal och en galge full med kamgarn. Härligt! Roligare än det garn jag tjuvstartat med när jag gjorde mitt gästblogg-inlägg hos Nästan och klart.

Mitt bryderi är hur sjutton jag ska rita upp stöd på vadmalen. Inget jag provat hittills fungerar. Jag har testat kalkerpapper, sånt man använder när man ritar upp mönster på tyg med hjälp av en sporre. Men det syns väldigt dåligt och min skiss trasas sönder.  Jag har provat mönsterkrita i pennformat, men den är för hård och vadmalen luddas upp. Inte heller vanlig mönsterkrita, sån där fyrkantig platt funkar.

Jag fick helt enkelt ånga på på fri hand.

Här är bilden på spelmannen som jag inspirerades av. En kudde från 1796, Vemmenhögs härad, Ystad museum.

Om någon av er har tips på vad man kan använda för att rita upp mönster på vadmal skulle jag bli väldigt glad!

11 kommentarer:

em sa...

Förr hade man ju krita i pulverform - undrar om man inte tillsatte något för att få en lös "deg" av det - så sporrade man efter konturerna på mönstret. Så var det "bara" att med en slags dyna, "badda" pulvermassan över hålen. Då fick man det så karakteristiska prickiga konturmönstret.
Hoppas du förstår min rätt luddiga förklaring. Förmodligen har jag bilder någonstans - men var...
Margaretha
WV säger comic - undrar om den menar min anvisning

Maya sa...

Vilket otroligt broderi du har gjort! det är jättefint! hoppas det Margaretha förklarade funkar för dig! annars tycker jag att det blir väldigt fint och levande när du gör på fri hand sådär!
puss å kram

Karin på FOX sa...

Margaretha, Tack för tipset. Det måste jag forska mer om. Kanske är det till färgaffären jag ska gå och köpa krita.

Maya, Ja det är kul att jobba på fri hand, men svårt att få det balanserat. Jag hatar att sprätta. Jag skulle vilja testa att brodera drakslingor. Det är alldeles ogörligt om man inte organiserar upp det.

Jessica sa...

Om inte Margarethas tips funkar, kanske du kan fråga i en sybehörsaffär. De borde väl veta?
Hur som helst, din broderade häst är ju alldeles underbar! :)

em sa...

Ta' reda på vem som är hemslöjdskonsulent i Stockholm - hon (för det är säkert en hon för textilslöjd) vet säkert.
M

Skaffaren sa...

Jag ser fram emot drakslingorna.
Mycket.

Mira sa...

Jag tycker din frihandsångade häst och spelman duger alldeles ypperligt som den är.

Karin på FOX sa...

Jessica, Sybehörsaffärer som är välsorterade och kunniga på broderi har jag inte hittat någon än. Stickning och virkning verkar vara det som är i ropet nu för tiden.

Margaretha, Tack för det tipset. Ska kolla.

Skaffaren, Nu får jag stå för mitt ord... får se hur det går.

Mira, Det är nog det ångande fria som är roligast. Men jag vill testa ALLT.

Mian sa...

Men så fint!
Jag är alldeles för rastlös för att hålla på med t.ex. broderi. Allt jag gör måste bli klart snabbt snabbt... sån är jag.

ArtSparker sa...

What a jolly rider.

Karin på FOX sa...

Mian, Jag är också rastlös... men det här yllebroderandet går tillräckligt snabbt för att jag inte ska tappa sugen. Tjockt garn som fyller bra och inga trådar att räkna. Behändigare än stickning faktiskt.

ArtSparker, Tally-ho!