lördag 10 mars 2012

Kunskapslyft lyfter

I går började jag gå en kurs i Photoshop. En fantastisk chans, betald med EU-pengar, för kulturarbetare. Några fredagar framöver ska vi, fotografer, tecknare och formgivare, proppas fulla av ny kunskap. De flesta av oss jobbar ju dagligen i Photoshop, men är självlärda. Vi har hittat våra egna hemsnickrade arbetssätt och missat många av finesserna. Något förvirrande var det att jobba på PC för oss Mac-människor, så jag missade säkert en massa medan jag tvekade bland konstiga knappar.

Nu sitter jag och försöker tillämpa mina nya kunskaper. Tyvärr har jag inte senaste programmet på min hemmadator, så somligt går inta att göra. Här är i alla fall några skruttbilder från föregående somrar som jag snyggat till betydligt. Ylle i sitt favoritelement.

Hon kan simma omkring halvtimmevis kors och tvärs i viken, jagande skräddare och luftbubblor i vattnet.

Här har jag lekt med skärpa och oskärpa för att få fram mer fart. Kanske inte så lyckat resultat eftersom grundbilden var oskarp, men jag har i alla fall testat principen. Äntligen har jag förstått det där med justeringslager.

2 kommentarer:

färgtrappan sa...

Ja photoshop är så oändligt STORT. Det är så mycket man kan göra - på en massa olika sätt. Man måste hålla igång det också, märker att när jag varit borta från det ett tag, har man lite att hämta upp igen ;). Men ett kul program - det är det!

Å den hunden... den hunden är ju bara för go!

Ha det gott /maja

Karin på FOX sa...

Maja,
Ja, just när man tror att nu är väl programmet fulländat, så kommer en ny version, med funktioner som man inte fattar att man klarade sig utan tidigare.

Ylle är en go hund, med många bottnar:) Ibland kan hon också vara en ulv i fårakläder.