torsdag 20 oktober 2011

Palatset

Ett barnens kulturcentrum! I det gamla Riksarkivet på Riddarholmen har man skapat en plats för fantasi och kreativitet. Tillsammans med barnboksförfattare och illustratörer gick jag en rundvandring i det  vackra pånyttfödda huset. Det har stått tomt en massa år. Någon gång på nittiotalet medverkade jag i Svenska Tecknares tecknarmässa där.  Då var huset rått, slitet och charmigt förfallet. Nu har det ömsint tvättats och fyllts med nytt liv. När det byggdes 1887-1890, var det Stockholms mest moderna byggnad. Den första med vattenklosett. Den första byggnad som var högre än Slottet. Stommen är en stålkonstruktion liknande ett mekano av gjutjärn och valsat järn med tegelbeklädnad. Eftersom det var ämnat som riksarkiv var man särskilt noga med brandsäkerheten och huset försågs med vattenburen värme i märkliga stående gjutjärnselement.

 Vi började vår rundvandring i läshörnan, där vi kände oss hemma.

 Huset innehåller massor av rum för olika skapande aktiviteter. TV och film-studion fick mig att ta upp kameran. Här mekades det med tekniken. Soffhörnan, med utsikt mot Rosenbad lämpar sig för spännande intervjuer.

 Här kan man filma bilscener. Bakom bilen har man monterat en TV-skärm som kan visa bakgrunder under filmningen, precis som i Hollywoodfilmer.

 Här  är mix-studion.

 Musikstudion med instrumentet theremin, som Christina på Stribergs station beskrivit. Det som spelas i ledmotivet till Morden i Midsummer.


Till en filmstudio behövs såklart en kostymateljé.  Här ser man också ett av de fantastiska gjutjärnselementen som värmer huset på vintern och kyler det om sommaren.

Lite rekvisita.

Den gamla rutchelkanan som byggts med tanke på snabb evakuering av Riksarkivets skatter finns naturligtvis kvar i det K-märkta huset. Här klart upptagen med annat... Förståeligt. Gissar att det vore frestande för ungarna att testa den annars.

Stiliga skyltar till de olika salarna.

Miljön är helt magisk. Fönster, snickerier, golv. Härligt att den byggnaden fått en ny uppgift! Min kollega Jessica har också berättat om vårt besök i Palatset.

6 kommentarer:

färgtrappan sa...

Hej,
Vilket härligt ställe det verkar vara. Blir nyfiken...kan man besöka som privatperson tror du?

Har tittat runt mer här på din blogg och även på hemsidorna, jag gillar det jag ser och läser...är så glad att jag hittade hit :))

Ha en härlig dag!
/Maja på Färgtrappan

Mira sa...

Åh! Den vill jag besöka!

Oljekritan sa...

Intressant,att få följa med, i det jag ser din blogg..kul med rutschkanan...och lampskärmarna...

Karin på FOX sa...

Färgtrappan, Visst, vuxna kan också komma, men verksamheten är tänkt för barn mellan 6 och 18 år. De är dock stränga med den nedre åldersgränsen och släpper inte in barn under sex år.

Mira, Du skulle gilla huset! Jag är nyfiken på att se det dagtid när huset är fullt med barn.

Oljekritan, De har tagit hjälp av scenografer och en grupp barn och ungdomar i olika åldrar när de planerat innehållet i huset. Det märktes att de verkligen lyssnat på barnen.

Mian sa...

Vilket skönt ställe!
Rejäla element, verkligen.

Kesu sa...

Tack för titten! Har bara läst om det nya plejset, men ännu inte besökt. Verkar toppen! Funderar på att dra dit med en, eller möjligen två över sex men under nio. Vad tror du, en eller två? ;)