fredag 18 februari 2011

Förvirrande meddelanden

Illustration till läromedel för barn med hörselskada, Specialpedagogiska Skolmyndigheten

Jag tittar aldrig på klockan innan jag går till tåget. För det mesta har jag tur. Pendeltåget kan vara 40 minuter sent, men jag behöver bara vänta två minuter. Som tur är litar jag inte heller på vad som sägs i högtalarna eller meddelandena på skärmarna vid stationen.
Idag stod det TÅGET INSTÄLLT. Men det satt folk i vagnarna, så jag klev på. Och det åkte enligt tidtabell. Vid varje station in mot staden hörde jag i högtalarna "Tåget på spår ett inställt, ingen påstigning". Stressade människor med undrande blick klev osäkert på efter vägen. Jag undrar hur många som missade tåget idag, kurande i stationshallarna.

7 kommentarer:

Christina sa...

Det var de osjälvständiga stackarna som blev kvar på perrongerna ;-/

Vad skådar mitt norra öga? Är det inte en välkänd tecknare och en lika välkänd ateljéhund som skymtar längst bort på perrongen :-D

Karin på FOX sa...

Christina, Jo minsann, något roligt måste man ju ha för sig när arbetsuppgiften är lite tråkig. Fordon är inte min starkaste sida.

Christina sa...

Inte min heller, men jag tycker du har lyckats jättebra med tunnelbanetåget.

bokhyllan sa...

Åh, en bild på tunnelbana. Fin!
Det blev en och annan tur vid senaste besöket i Stockholm.
Trevlig helg. Kram.

Maya sa...

sl-minuter är magiska minuter, de kan vara hur långa och hur korta som helst :) jag brukar åka till mörby c istället för ropsten eftersom att det mycket ofta står fel på skyltarna. När det är gamla tåg har de inga skyltar i tågen. Godtrogen som jag är märker jag inte att jag är på väg fel fören jag är vid slutstationen :) ofta borta i virkning eller bok och lurar i öronen.

Emma R sa...

Va fint att du och Ylle finns med där på perongen! Jag såg henne även på en snökaosbild tidigare där hon springer i en park. :)

Karin på FOX sa...

Ting o Tankar, tack!

Maya, Ja du, jag kan tänka mig dig förvånat titta ut på fel plats:) Lite pinsam ursäkt när du kommer sent till skolan efter en så lång felåkning.

Emma, Du har ögonen med dig:) Kram