onsdag 5 november 2014

Flydde till Skottland

 I år vill jag inte ha något födelsedagskalas. Lennart och jag smet därför iväg till Edinburgh i morse. Men jag hann bli firad av min kollega Jessica redan igår. Nu ska vi verkligen hålla ögonen öppna ifall någon "Scottish Ginger Reindeer" skulle trava omkring i bergen.

 Vi bor på ett hostel alldeles nedanför borgen. Helt otippat var det strålande solsken här. Vi for från ett grått Stockholm och mellanlandade i den värsta dimma jag någonsin sett i Amsterdam. Men vi är väl förberedda för ruskväder. Till och med kameran har regnjacka med sig.

 Fina rumsskyltar. Alla rum har fantasifulla namn. Vårt rum har ett av det mer morbida slaget, efter filmen om Sid Vicious och Nancy Spungen, "Love kills".  Vi får väl se hur det går att sova där. Ca 5 m2 stort med snedtak och utsikt mot ett skiffertak.

 Grannrummet låter lite snällare.

Lite strosande runt gamla stan i Edinburgh hann vi med innan solen gick ned.

 Plötsligt längtade jag efter Ylle.

 Läskigt lutande stege med stuprörsmålande man.

 Finklädd herre på väg från kontoret.

 Bergen ligger lockande nära.

Alla grå stenhus tycker jag är en smula dystra, men vi kikade in på flera grönskande bakgårdar. Snart går vi och tar en öl och kanske får syn på någon brasa. Det är Guy Fawkes night i kväll och stan är full av utklädda människor.

1 kommentar:

Mira sa...

Åh så trevligt med Skottlandsresa! Det hade jag inte haft något emot! Ha det så jättetrevligt!