måndag 13 maj 2013

Blomstertid

 På vår morgonrunda går vi förbi en fin trädgård, där det just nu ser ut så här.

 Det är en parkliknande stor tomt, med ett hus som är mitt drömhus. Ända sedan vi flyttade till Kungsängen 1983 har jag längtansfullt spanat på det fina gamla huset.

 Det här var förr en handelsträdgård. Flera av villatomterna bakom huset var en gång stora odlingssängar.

 För många år sedan målade jag av huset i ungefär den här vinkeln. Jag satt på en sten vid stranden och målade. Vart målningen tagit vägen minns jag inte. Kanske såld, kanske bortskänkt.

Jag kan rapportera att det fortfarande går bra att resa pendeltåg med Ylle. Jag sprayar mina byxben med Adaptil. Så här låg hon hela den dryga halvtimman tågresan varade idag. Med nosen inpressad mellan mitt ben och bänken och sniffar endorfiner. Det är jätteskönt att slippa den stressade hund jag berättade om tidigare. Hon kanske inte direkt njuter av tågresan, men hon står i alla fall ut.

 Vägen från Södra station till ateljén är kantad av Magnolia.




 När jag laddade in dagens bilder i datorn upptäckte jag att någon lånat min kamera i helgen. Det är nog den äkta mannen som är upphovsman till resten av bilderna.

 Olles kreativa odlingslåda grönskar redan. Han har till och med satt ut en tomatplanta, vilket känns lite vågat än så länge på den här breddgraden.

 Så hittar jag foton på mig själv. Idel överraskningar.

 Kvällssol.

Vacker flicka läser. Kanske är det Kallocain. I alla fall diskuterade vi den häromdagen.

Kejsarinnan Erin övervakar trädgårdsarbetet från sin tron på verandan.

3 kommentarer:

reneesfotoblogg sa...

Det var då skönt att höra att medlet hjälper.

Barbro Li sa...

Magnoliorna hemma hos mig!På din väg från Södra Staion! Roligt!

Karin på FOX sa...

Barbro, Då får du vinka om du ser oss:)