fredag 23 november 2012

Vardag

 Det har inte blivit så mycket bloggande på sista tiden. Dagarna tickar på med jobb och inte mycket intressant finns att berätta. Ylle och jag försöker i alla fall hinna få lite dagsljus innan vi far till jobbet.
Kommunen har under sommaren byggt en gångväg utmed stranden. Där gick förut en stig mitt ibland vassruggarna. Ylle älskade den och röjde runt efter fåglar och vattensork. Nu är den till glädje även för folk med lågskor. Här går vi för det mesta vår morgonrunda. Kan tyckas enformigt, men det är det inte. Naturen ser olika ut från dag till dag, årstider, dimma eller sol. Att bara stå och titta ut över sjön ger energi.

 Kommunen byggde också detta vidunder till damm alldeles intill Mälaren. En damm med midja och bro. Den vassa sprängstenen i kanten ger ett sterilt och ogästvänligt intryck. Jag gissar att dammen ska fungera som ett slags filter för dagvattnet.

 Några av de fulaste parkbänkar jag sett har man också gett oss. Men jag är glad över papperskorgarna. Så att jag slipper bära stinkande bajspåsar alltför länge.

 Häromveckan gjorde vi en avstickare till Vällingby på väg till jobbet. Och upptäckte en märklig plats. Där finns ett gammalt förfallet industriområde, som kallas Gula kvarteret. En härlig kontrast till den sterila dammen i Kungsängen. Det är som att plötsligt hamna i en spännande miljö på semester någonstans söderut. Där till och med luktar så. Fullt med små hål-i-väggen-verkstäder. Idag när solen var framme åkte vi dit igen. Jag behövde fotografera "strukturer" som jag kan använda i kollage.

 Här KAN de färg... men...

 Fascinerande eldragningar. Jag känner mig som på semester.

Jag tog Ylle på bar gärning när hon taggade en vägg.

2 kommentarer:

heidi sa...

att promenera vid havet är aldrig tråkigt! instämmer fullständigt med dig om det:)

visst är det fint med gamla kvarter? där allt inte är strömlinjeformat och likadant hela tiden:) tyvärr försvinner dom, eller renoveras till oigenkännlighet i allt för hög utsträckning...

Jessica sa...

De kan färg. Ha, ha!
Den där dammen kanske behöver några år på sig innan den blir fin och får lite patina, om man nu kan säga så om en damm...
Kul se vad ni gör innan ni kommer till jobbet!