onsdag 7 december 2011

Lucka 7, Husesyn


Mössen skuttade vidare. Det här var ett spännande ställe. In genom flickans dörr for de ivrigt nosande på allt nytt. Det luktade så gott av mat och torkade växter att de inte märkte flickan som tyst stod och tittade på. Småfolk kan konsten att göra sig nästan osynliga

Först när de på andra varvet kilade ut från sovkammaren och in till storstugan såg de henne. De stirrade förskräckt på den ljusa gestalten.

- Hej där busfrön, sa flickan. Det här är mitt bo! Men om ni kan hålla er lite lugna kan jag bjuda er något att äta.


Lucka7 i Fox Magiska Adventskalender
Stort tack till Maya, som ägnade kvällen åt att bygga flickans bo!

4 kommentarer:

Mira sa...

"Simson riwer isönder ett lejion med skägg"?

färgtrappan sa...

Hej, här fick jag läsa ikapp mig en stund. En adventskalender om småfolk o busmöss, så roligt. Ser fram emot nästa lucka! :)
/maja

Karin på FOX sa...

Mira, Legion står det... Det är den enda bild vi har kvar av den öppna spisen i torpet Nässjö. Tänk att vi "bodde" där i mer än 30 år utan att fotografera spisen. Tur att jag gjorde den här lilla keramikspisen, medan jag jobbade på dagcenter i en keramikgrupp på 70-talet.

Den blev omputsad på slutet och målningarna försvann. På frisen eller vad det kallas stod också: Gärdi 'onums weiser wen an wildä. Om jag minns rätt... Det är något som är taget från Zorns hem har det sagts mig. Betyder: Hans gärningar visar vad han ville.

Det var Tant Ester och hennes bror Folke som var så intagna av Dalarna.
Bredvid Simson var skrivet: "1:a Muffe bok". Muffe var smeknamnet på en av bröderna Lundqvist.
Själva motivet är väldigt vanligt bland allmogemålningar runt om i Sverige.

Maja, :)

Mira sa...

Aha! Ja, jag kommer ihåg torpmålningarna och misstänkte att det nog var därifrån på något vis, men - som sagt - jag såg inte riktigt vad där stod... Tack för "klargöringen"!