fredag 23 december 2011

Lucka 23, Gåvan


Medan Gubben i Stubben och busmössen sprang omkring i skogen och letade efter flickan, fortsatte hennes möte med älvadrottningen långt nere under jorden.  Drottningen verkade totalt uttråkad och flyttade sig snart till sin favoritplats framför den stora guldspegeln.
- Vilken är din Gåva till mig? frågade drottningen släpigt.
Oj, tänkte flickan, någon gåva har jag ju inte! Så tanklöst av mig. Tänk om hon blir rasande och kastar mig i sin fängelsehåla. Då fick hon syn på den pyttelilla älvan som hjälpt henne med badet. Älvan virvlade runt i en lekfull dans. Det gav flickan en idé. Hon började sjunga starens sång. Den fick drottningen att försjunka i drömmar om vår och morgondimma.

Nu är det nog dags att jag tackar för mig och smyger hem, beslöt flickan. Bäst att passa på medan drottningen drömmer.


Lucka 23 i Fox Magiska Adventskalender

Inga kommentarer: