söndag 16 oktober 2016

Nya tag på Grafikskolan


Nu går jag andra året på grafikskolan i Stockholm. Under sommaren har skolan flyttat från lokalerna i Södra Hammarbyhamnen till stora fina lokaler i Sätra. De första kurserna har varit boktryck, traditionell bokbindning och nu en kurs i kreativa vikningar. Den senaste en kurs jag litegrann bävat för. Vikning av papper har inte precis varit något jag har fallenhet för, men förvånansvärt nog blev jag väldigt inspirerad av även de här teknikerna. Vi har under en vecka hunnit med otaliga knepiga och finurliga sätt att vika och sätta ihop papper. Min kamera var ur funktion till sista dagen, så här visar jag bara vad vi hann med då.
Underst till höger på första bilden visar "skuren rygg". Det syns inte så tydligt, men omslagets rygg har skåror på tvären där tråden korsas. I ryggens fot och huvud låses läggen med extra omtag.
Ovanpå den boken, en "orientalisk bindning", eller "Frensch Binding", där ryggens bindtrådar ligger öppna och omslagets fram och baksida binds med inlagan.
Till vänster en ålderdomlig bindning i kalvskinn där ryggens bindtrådar syns.  I huvud och fot syns låsningen som "kedjestygn".


Omslaget till den orientaliska bindningen är ett misslyckat, eller halvfärdigt screentryck jag gjorde förra terminen. Allihop snabbt ihopknåpade dummies i billigt material, men förhoppningsvis får jag använding av erfarenheterna i framtida projekt.


Inga kommentarer: