onsdag 5 juni 2013

Ylles hörna

Idag fick jag fick ett 9 år gammalt foto av Jessica. Det är taget på Ylles första födelsedag. Jag som bor i förorten kommer alltid sent till jobbet. Den här dagen hade mina kollegor Jessica och Christina överraskat med att byta ut de två skyltarna till Nacka-monumentet, Nackas Hörna till det för dagen mer passande namnet Ylles Hörna.


 De hade såklart fnissande hoppats att jag skulle se busstrecket på Ylles och min väg till jobbet. Det gjorde jag inte. Man går ju med ögonen i backen, särskilt när man går på gräsmattor där hundarna rastas. Men efter hurrarop och presentutdelning på ateljén, begav vi oss allihop för att beundra de snygga skyltarna. Födelsedagsbarnet poserar stolt.

Nacka-monumentet som är en skulptur föreställande Nacka Skoglund läggande sin legendariska hörna (som skruvades rätt in i högra krysset), besöks så gott som dagligen av Hammarbysupportrar och skolklasser på stadsorientering. Så även på Ylles födelsedag. En och annan blev smått förvirrad.

 22 september 1984 avtäcktes professor Olle Aldrins skulptur. Nacka föddes alldeles intill, på Katarina Bangata 42. Fox illustration där, Ylle och jag jobbar finns på nummer 40 på samma gata.



2 kommentarer:

Mira sa...

Innebär detta att Yllet fyller 10 idag? Grattis i så fall! Ylle, Ylle, Ylle på er Yllebarn!

Karin på FOX sa...

Nej Mira, Hon fyllde redan 22 mars (tror jag) Jag är dålig på både människors och djurs födelsedagar. Jessica brukar hålla reda på Ylles.
Men varför missa ett tillfälle att fira. Ett ankbröst till Ylle får det bli.