torsdag 24 november 2011

Teori i Karin-gruppen

Jag rider en morgon i veckan i Upplands Bro Ryttarförening. Jag har ridit i den här gruppen i flera år. Här heter de flesta av oss i gruppen Karin. Det är väldigt praktiskt. Det gör att jag tar åt mig av alla instruktioner och kritik riktade till någon Karinarna... Jag lär mig fem gånger mer kan man säga, för i de flesta fall behöver jag också de korrigeringar mina namnkamrater får.

Jag gillar att vi rider på förmiddagen. Det är lugnare i stallet. Ingen ridgrupp varken före eller efter och vi kan ta god tid på oss att pyssla och kommunicera med hästarna. Eftersom det är dagsljus kan vi ofta ta en liten uppvärmningsrunda i skogen också, innan vi går in i ridhuset. Och vi får glädja hästarna med att släppa dem i hagarna efteråt.

En gång per termin har vi teorilektion. Den här gången hade vi önskat att lära oss lite om hästmassage. Jag hade tänkt ta med kameran för att filma, men den glömde jag hemma. Det fick bli en liten snutt med mobilen i stället.



När jag ändå är igång med hästprat, vill jag tipsa om en jättebra nyutkommen bok: Hästen i Rörelse, av Gillian Higgins. Förlaget Natur & Kultur.



Som ni ser på omslaget har man målat hästarna. Det gör att man förstår hästens uppbyggnad och rörelsemönster mycket bättre. Boken innehåller massor av väldigt bra bilder. Plötsligt förstår man hästens begränsningar och möjligheter och ser vad man ska sträva efter i sin ridning. Så att man jobbar ¨med¨ hästen och inte mot den.

Jag har fått många aha-upplevelser, som gjort min ridning bättre.

I slutet av boken finns ett kapitel om hur man förebygger skador med hjälp av massage och stretching... Pilates för hästar.

En av de bästa faktaböcker i ämnet jag sett! Rekommenderas.

3 kommentarer:

olgakatt sa...

Nog är hästar förunderligt fogliga djur som står ut med alla våra påhitt!Men också duktiga på att visa vad dom gillar, som klia och massage på rätta stället!Mitt gamla sto nästan faller i sömn när hon blir fnattad på rätt sätt och finns det nåt underbarare än när hästen fnattar en tillbaka i nacken med mulen?

Emma R sa...

va skönt med en f.m ridlektion. Boken lät intressant. Det som slog mig är dock att jag på kort tid har varit på två föreläsningar. En som handlade om hästens kropp och funktioner och en som handlade om hundens kropp och funktioner. De båda föreläsarna (som inte har något med varandra att göra) sa att just stretching skall man inte hålla på med själv. Det är lätt att böja för mycket och över huvudtaget göra mer skada än nytta.
Om jag hade bott i Stockholm hade jag velat rida i din grupp! Den lät så bra!

Kram till dig!

Karin på FOX sa...

Olgakatt, Jag håller med. Bland hästar kan man landa i stunden och bli närvarande med både kropp och själ. Något att ta med sig bland människor också... men det är svårare.

Emma, Det stämmer nog det där med stretching. Jag skulle inte göra det på egen hand. Hon på filmsnutten vet vad hon gör. Kom gärna och gästrid när du är i trakten. Men du lyckas ju hitta fantastiska ridsammanhang på alla platser!