torsdag 24 januari 2013

Vykortsvackert

Kylan fortsätter och det är otroligt vackert. Idag när jag lämnat hästen i hagen efter vår ridlektion kunde jag inte låta bli att stanna kvar en stund och fotografera.

Tyvärr blev det inga actionbilder i hagarna. Alla hästar stod och myste i solen.


Den söta skäcken med för litet täcke är Casper, en av mina favoriter. Hans kompis får gå naken eftersom han brukar busa så mycket med de andra hästarna att de sliter sönder hans täcken hela tiden.


För en gångs skull lyckas jag fotografera en fågel. Hon valde att spara på energin och sitta still i stället för att flyga, som hon nog egentligen ville, när jag kröp nära. Nu längtar jag efter den nya kameran som jag beställt och som har bättre zoom.


Sen gjorde Ylle och jag vår vanliga runda innan vi åkte till jobbet. I ett stråk på isen hade det bildats stora iskristaller. Det måste varit en spricka i isen som läckt vattenånga i natt. Jag gick ju här för ett par dagar sedan och då var det snötäckt.


På de ställen där pudersnön ligger är det fortfarande issörja under. Någon hade hackat ett litet hål som jag stack fingret i. Isen är nog rätt tjock, men man undrar ju hur hård den är. Jag hade inga isdubbar med, så vi vände tillbaka mot land.


7 kommentarer:

Eva i Tyresö sa...

Tack för tipset om Pettsson på paddan för en treåring.
Mitt barnbarn gillar det skarpt.

reneesfotoblogg sa...

vilka vackra bilder! Våra fem nordisar ser ut som björnar för pälsen växer i takt med kylan. Tror inte Husbonden skulle klara att "klä på" annat än de fyra halvbloden varje morgon.

Karin på FOX sa...

Eva,
Va kul! Det är inte ofta jag gör reklam för något, men det här spelet tycker jag är bra. Det är märkligt så snabbt de små människorna förstår systemet.

Renee,
Jag vill gärna se era lurviga björnar! För övrigt tror jag att det är många som klär på sina hästar i onödan. Hellre fri tillgång till hö. Men de här ridhästarna är hårt jobbande flera timmar om dagen, så de är mer eller mindre snaggade.

Barbro Li sa...

Underbara vinterbilder! Naturen är stark och lite våldsam när kylan biter i kinderna och isarna knakar. Hemskt och härligt!

Jessica sa...

Ja, det var verkligen vykortsvackert! Oj oj.

färgtrappan sa...

Så härliga bilder! Det har inte varit så mycket snö här hos mig på västkusten så några vinterbilder har det inte blivit, så det var fint att få en liten snöbilds-dos :)

Pysselfarmor sa...

Fantatiska bilder och iskristallern i stråket på isen är så vackra. Men jag hade aldrig vågat gå där!